ETS vertelt

13_ets_directie

Ze hadden het goed gezien: de niche in de taxibranche voor zorgvervoer. De liberalisatie van de taxibranche in 2000 zorgde voor meer taxi’s op de weg en een grimmige sfeer. De taxi-oorlog die erop volgde, ligt bij velen nog vers in het geheugen. De toenmalige taxichauffeurs Edwin Muste en Erik Steensma zagen geen toekomst meer in het ‘normale’ taxivervoer. Hierom begonnen ze in een garage met hun bedrijf ETS dat voor tachtig procent van de ritten zorgvervoer levert. Al snel bleek de garage te klein voor hun ambities. Vandaag de dag worden de ritten gepland vanuit een kantoor met een modern uitgeruste regiecentrale in Zaandam.

Geen prijsvechters

Toch is het niet alleen de liberalisering die voor hun keuze voor zorgvervoer zorgde. De directeuren van ETS hebben er iets mee. Zo heeft algemeen directeur Edwin twee gehandicapte nichtjes en Ferry Bosgra, die er later als commercieel directeur bijkwam, een lichamelijk gehandicapte broer. Ze zagen van dichtbij hoe belangrijk en precair zorgvervoer is. Mede hierom willen ze ETS onderscheiden in kwaliteit en niet in prijs.

Facilitair directeur Erik Steensma: ‘Je vervoert een lading waarvan het hart klopt.’

Zowel de voertuigen als het personeel moeten daarom dik in orde zijn. Elke maand doet ETS een tevredenheidsonderzoek onder vijftig klanten. Daarnaast wordt de kwaliteit ook door een extern bureau onderzocht. ETS komt steeds goed uit de bus.

13_ets_samen poetsen

Investeren in personeel

ETS heeft tweehonderd chauffeurs in dienst. Velen van hen zijn al wat ouder, zo rond de vijftig. ‘Dat is bewust’, verklaart Erik. ‘oudere mensen zijn vaak wat meer betrokken en hebben meer levenservaring. Het is soms psychisch zwaar werk. Dat moet je aankunnen.’ De ritten kunnen variëren van tante Miep van tachtig naar de supermarkt rijden tot iemand die net dialyse of een chemokuur heeft gehad. Dat laatste gaat niet in de koude kleren zitten. Vandaar dat er veel aandacht voor nazorg is. De eerste lijn voor de chauffeur is de regiecentrale. Daar kunnen chauffeurs hun verhaal kwijt. Maar ook door de betrokken houding van de leiding die langskomt voor een kletsje bij de koffietafel bij een shiftwissel. Ook de Arbodienst biedt een luisterend oor.

regiecentrale ets

Goed toegerust

Bij zorgvervoer komt meer kijken dan alleen het rijden van A naar B. Het gaat ook om het goed vastzetten van rolstoelen bijvoorbeeld. De bussen van ETS zijn hierom goed toegerust. En mocht een rolstoel toch niet goed vastzitten of losgaan tijdens de rit dan ziet de chauffeur het op zijn dashboard en krijgt de regiecentrale direct een seintje. Naast dat er veel aandacht voor veiligheid is, krijgen de chauffeurs ook training in het benaderen van mensen. Ze werken tenslotte met heel veel verschillende doelgroepen. Simpelweg vertellen wat je gaat doen, zorgt al voor een meer ontspannen rit.

13_ets_duim omhoog

Goede relatie met Roads Vervoer

De chauffeurs van het Zaanse Taxi- en zorgvervoerbedrijf ETS krijgen voordat ze de weg op gaan een gedegen opleiding bij Muste Taxi Chauffeurs Opleiding (MTCO). Dezelfde opleiding die de chauffeurs van Roads Vervoer krijgen. MTCO is befaamd door het hoge slagingspercentage. ETS en Roads Vervoer hebben een goede band. Het is niet ondenkbaar dat deelnemers van Roads Vervoer in de toekomst een functie bij ETS krijgen.

13_ets_zwarte auto