Kwekerij Osdorp vertelt

kwekerij tomaat

Dagbesteding begint al in de bus

Zo’n 70 psychiatrische patiënten, verslaafden en dak- & thuislozen stappen dagelijks op een van de opstappunten in o.a. de bussen van Roads Vervoer naar Kwekerij Osdorp.  ‘De dagbesteding begint al in de bus’, vertelt Jeroen Klaassen (hoofd van de zorg binnen de kwekerij). ‘Als de sfeer in de bus niet goed is dan merk je dat meteen aan de deelnemers.’  Vandaar dat hij zo blij is met de chauffeurs van Roads Vervoer. ‘Die jongens snappen de problematiek. Dat is heel belangrijk. Het schept een band.’ Eerder werkte hij met ‘normale’ chauffeurs maar dat bleek niet te werken. Zo liet een chauffeur een deelnemer midden op de snelweg uit de bus.  Natuurlijk gaat ook er ook wel eens wat mis bij de chauffeurs van Roads Vervoer. Maar door de goede communicatie met de chauffeurs en de leiding van komen ze er altijd uit.

kwekerij nana

‘Het is altijd wel gezellig op de bus. Lekker praten, muziekje erbij… Op een gegeven moment leer je elkaar kennen’, zegt Nana over de busreis van zijn opstappunt Mauritskade naar Kwekerij Osdorp.

Haast subsidievrij

Kwekerij Osdorp boert goed. Ze leveren hun duurzaam geteelde aubergines, tomaten, paprika’s, komkommers aan  onder meer La Place, Smeding  en de Krat. De kwekerij wil niet afhankelijk zijn van subsidies. Toch wordt er altijd op gelet dat het commerciële belang niet ten koste gaat van de deelnemers. Hierom wordt er gekozen voor gewassen die niet te bewerkelijk zijn en willen ze niet te meer dan 90 deelnemers. ‘De sfeer is zo belangrijk’,  zegt Jeroen. ‘ We kennen iedereen dus valt het op als iemand iets aan zijn gebit heeft laten doen of een tijdje niet is geweest. Je kan ze persoonlijke aandacht geven.’

Als Roads Vervoer wegvalt dan hebben we een groot probleem

Kwekerij Osdorp is slecht bereikbaar met het openbaar vervoer.  Maar de ophaal- en brengservice maakt de kwekerij niet alleen letterlijk bereikbaar maar ook laagdrempelig om deel te nemen.  ’s Ochtends rijden sommige bussen meerdere rondes, je weet tenslotte nooit hoeveel mensen er precies instappen.  Maar ’s middags moet iedereen gelijk weg. Soms zijn er meerdere bussen nodig.  Roads Vervoer is dan gelukkig zo flexibel om chauffeurs en bussen te sturen.  Zou je zelf acht chauffeurs in dienst nemen, dan was het niet te betalen.

kwekerij stoel

Niet alleen de tomaten groeien

De deelnemers verdienen tien euro per dag en krijgen een warme vers bereide maaltijd. Daarnaast krijgen ze –mocht dit nodig zijn- de kans Nederlands te leren of  startersdiploma MBO1 te behalen.  Jeroen vertelt met een twinkel in zijn ogen: ‘Een van de mooiste verhalen is die van John. Die jongen (34 jaar) woonde in een kuil in Amsterdam Noord. Hij was verslaafd en heeft een psychische stoornis. De hulpverlening had hem opgegeven. Hij bloeide op bij de kwekerij.  Nu werkt hij bij de bakker die hij leerde kennen in het winkeltje van de kwekerij. Hij heeft een huis en is bezig met zijn rijbewijs.’  Deze mate van succes is niet voor alle deelnemers weggelegd. Maar binnen hun grenzen kan je de mensen hier zien groeien.