13_roads_samen_2489-1

Goede neus

Paul Heskamp zag  in 2010 kansen in Amsterdam voor het vervoersproject in Haarlem van de overkoepelende organisatie Roads. Paul –die toen elders werkzaam was in de gezondheidszorg- bleek hier een goede neus voor gehad te hebben. Roads gaf Paul de kans om Roads Vervoer nieuw leven in te blazen en na een half jaar werkten er twintig man en had Roads Vervoer vijf auto’s. Een groei die alsmaar is blijven doorzetten. Paul: ‘Ondanks dat we minder geld krijgen uit trajectvergoeding blijven we scoren. Wij bieden extra service doordat we altijd een bijrijder hebben. Wij laten de klanten niet op de stoep staan maar brengen ze thuis. Al is thuis driehoog achter.’ Deze service wordt enorm gewaardeerd. Inmiddels heeft Roads Vervoer zes eigen auto’s en zes auto’s in bruikleen. Er werken in bijna zestig deelnemers bij Roads Vervoer waaronder vijfentwintig chauffeurs.

Paul Heskamp heeft jaren ervaring in de (geestelijke) gezondheidszorg. Ooit deed hij een uitstapje naar de taxi-branche waar hij als chauffeur werkte. Een combinatie van ervaringen die bij Roads Vervoer perfect tot zijn recht komen.

13_roads_team_2497

Je bent een tofferik

‘Echt werken’, is het credo bij Roads Vervoer. Paul: ‘Het positieve wordt hier benadrukt. Op een terugval wordt zo min mogelijk gereageerd. Dat is een bewuste keuze’. ‘Toch hebben terugvallen van mensen soms zijn invloed’, vertelt werkbegeleider Petra Hendriks. ‘Elke dag is sowieso weer anders. De ene keer is er een band lek, is iemand de weg kwijt of klopt een rit niet. Maar als mensen ’s middags tevreden en voldaan weggaan dan is de dag geslaagd. ‘Je bent een tofferik’ zeggen sommigen dan. En ‘tot morgen hè!’ Want in praktijk komen veel deelnemers vaker dan dat ze zijn ingeroosterd. ‘Het is hier zo gezellig!’, zeggen ze dan. ‘Er heerst een huiskamergevoel waar men elkaar aanspreekt op eigen verantwoordelijkheid. Het lijkt hier soms een zooitje maar dat is het niet.’

Petra Hendriks (53) besloot op haar veertigste de architectuurbranche te verlaten voor de hulpverlening omdat ze hier meer voldoening uit haalt. Ze werkte eerder bij Freud en bij de daklozenopvang. Daar leerde ze ook koken voor grote groepen.

Koken

‘Een goede chauffeur is een chauffeur met een goed gevulde maag’, meent Paul. Vandaar dat er dagelijks onder leiding van Petra voor twintig à dertig man gekookt wordt. Petra: ‘we bespreken dagelijks wat we gaan eten. Dan worden hier boodschappen voor gedaan. Je hoeft geen chef-kok te zijn om deel te nemen aan het keukenteam.’

13_roads_kitchen_2522

Tussenstation

Of Roads Vervoer een tussenstation naar betaald werk is, blijkt lastig te voorspellen. Paul: ‘Het blijft verrassend hoe mensen zich ontwikkelen.’ Voor Paul is de dagbesteding geslaagd als mensen in mentaal welbevinden er op vooruit gaan en er een basis wordt gelegd waar ze weer verder mee kunnen. ‘We lachen om de dingen die misgaan. Het is niet erg. We zien vaak dat mensen minder lang terugvallen in verslavingen. De periodes dat mensen door een terugval wegblijven wordt steeds korter.’ Petra: ‘Werken bij Roads Vervoer is arbeids- en praktijkgericht. Het is écht werk, hier worden geen schoenendoosjes geknipt. Het is een nuttige dagbesteding.’